In het kader van ‘Vrienden voor het lezen’ krijgt Boekstart de kans om gedurende twee jaar in een aantal gemeentes in Vlaanderen een extra uitdeelmoment toe te voegen in de eerste kleuterklas. Zo werd ‘Boekstart voor Kleuters’ geboren.

Boekstart is een programma van Iedereen Leest. Het wil ouders van jonge kinderen op verschillende momenten tijdens de voorschoolse leeftijd een boekenpakket en informatie over voorlezen en de bibliotheek cadeau doen. Zo moedigen we ouders aan om hun kinderen zo vroeg mogelijk boekjes en de bibliotheek te laten ontdekken. Niet alleen omdat samen voorlezen gezellig is, maar ook omdat het erg goed is voor de taalontwikkeling. Dankzij de middelen die de Vlaamse Overheid investeert in ‘Vrienden voor het lezen’, mogen we gedurende twee jaar een staartje breien aan Boekstart in de  vorm van het pilootproject ‘Boekstart voor Kleuters’.  


Tijdens het eerste jaar wordt ‘Boekstart voor Kleuters’ uitgerold in tien gemeentes. Dit jaar komen daar 20 gemeentes bij.

De pakketten van ‘Boekstart voor Kleuters’ bevatten twee boeken en inspiratiematerialen en worden in samenwerking met de lokale bibliotheek uitgedeeld aan kleuters in een selectie van scholen. Bij de boeken zitten ook tips om ouders thuis ideeën te geven over hoe ze ook eens 'anders' kunnen voorlezen.
Maar ‘Boekstart voor Kleuters’ is meer dan boeken uitdelen. Met de uitloper van het gekende Boekstart-project, werkt Iedereen Leest samen met de bibliotheken om leerkrachten op sleeptouw te nemen om nog interactiever te werk te gaan tijdens het voorlezen.

Een ervaring met het traject in pilootjaar 1

Land Van Nu en De Vertellerij sloegen de handen in elkaar tijdens pilootjaar 1 en in dit filmpje vertelt juf Jessy over haar ervaring met 'Boekstart voor kleuters' en het online leertraject '#iedereenvoorlezen' waar ze toegang tot kreeg.

De bibliotheek, onze belangrijkste partner

De bibliotheek zorgt ervoor dat alle kinderen in de kleuterklas waarmee wordt samengewerkt een Boekstart-boekenpakket krijgen tijdens een uitdeelmoment in de klas of een bezoek aan de bib. Met dit piloottraject wil de bibliotheek de samenwerking met de school versterken en leerkrachten nog meer ondersteunen rond interactief voorlezen en ouderbetrokkenheid. 

Ondersteuning voor de leerkracht

Voor alle leerkrachten die deelnemen aan het pilootproject, wordt er een educatief pakket voorzien met promomaterialen, voorleesfiches voor de boeken in de pakketten en inhoudelijke informatie rond interactief voorlezen. Wil je als leerkracht nog dieper ingaan op dat interactief voorlezen? Dan nodigen we je graag uit op ons online leerplatform. Alle leerkrachten van het pilootproject krijgen gratis toegang tot het online leerpad rond interactief voorlezen dat ontwikkeld wordt binnen een ander pilootproject dat momenteel loopt. Het leerpad spitst zich toe op hoe interactief voorlezen je lees- en taalbeleid op school kan versterken en zal in het eerste pilootjaar uit 4 modules bestaan. Als leerkracht kun je het leerpad op je eigen tempo doornemen.  

Online leertraject

Doe je mee aan het pilootproject 'Boekstart voor kleuters' en wil je meer ontdekken over interactief voorlezen met heldere voorbeelden uit de praktijk, dan verwijzen we je graag door naar het online leertraject, waar je binnen deze pilot toegang tot kreeg. 
 

Interactief voorlezen doe je zo!

Wat is interactief voorlezen?

Binnen onderzoek wordt interactief voorlezen als volgt omschreven

“Interactief voorlezen is het stimuleren van de inbreng van kinderen voor, tijdens en na het voorlezen door het stellen van open vragen of door het geven van inhoudelijke opmerkingen bij het verhaal. Zo kan je het enthousiasme en de leermogelijkheden van kinderen ondersteunen. Dit doe je door het geven van positieve feedback en het koppelen van het verhaal aan ervaringen in het dagelijkse leven (Mol et al., 2009; Whitehurst et al., 1988).”

Interactief voorlezen is dus een voorleesmethode waarbij je niet alleen een tekst voorleest, maar tegelijkertijd in interactie gaat met de kinderen. Dat gebeurt best zowel voor, tijdens als na het voorlezen. Je kunt bijvoorbeeld open vragen stellen of inhoudelijke opmerkingen geven bij het verhaal. Het werkt ook lees- en leerbevorderend om positieve feedback te geven en een brug te maken naar de leefwereld van de leerlingen (Mol et al., 2009).

Interactief voorlezen is dus een manier van voorlezen waarbij je de kinderen actief en doelgericht betrekt bij allerlei soorten teksten die je voorleest. Dat kunnen verhalende (prenten)boeken zijn, maar ook informatieve boeken, brieven, kranten, enz. Bij een interactief voorleesmoment staat de interactie tussen de voorlezer en de leerlingen centraal. Het is geen éénrichtingsverkeer. Net die interactie maakt het interactief voorleesmoment rijk en leerzaam. 

Kenmerken van interactief voorlezen

  • Bespreek samen de eigenschappen van het boek 
  • Help de kinderen door extra vragen te stellen en tips te geven
  • Ga dieper in op de inhoud van de tekst
  • Sta stil bij nieuwe woorden en uitdrukkingen 
  • Bekijk samen aandachtig de afbeeldingen 
  • Geef positieve feedback en moedig de kinderen aan
  • Gebruik de tekst om de kinderen zelf te laten vertellen en leg linken met hun eigen leefwereld

Boekentips

Ben je op zoek naar specifieke boekentips voor de kleuters in je klas?
Dan verwijzen we je graag door naar Boekenzoeker. Op Boekenzoeker vind je lijsten van recente fijne voorleesboeken, maar kan je ook gericht zoeken of leeftijd of thema.