Anneke Verbeeke, bibliothecaris van bib Ukkel, was te gast op onze inspiratiedagen in februari om haar Boekstart-verhaal te delen. In haar gemeente wachten ze niet tot ouders naar de bibliotheek komen, maar spreken ze hen aan op een plek waar ze toch al moeten zijn: het kinderdagverblijf.
Ukkel, in het hoofdstedelijk gewest Brussel, is sinds 2018 een Boekstart-gemeente, maar had voordien al wat ervaring met het uitdelen van peutertassen. De bib werkt samen met kinderdagverblijven om de Boekstart-boodschap zo goed mogelijk te verspreiden. Maar omdat ze uit ervaring weten dat de drempel naar de bibliotheek vaak te hoog blijft, besloten ze zelf naar buiten te treden.
Ze kozen twee crèches uit (een gemeentelijke en een privé-crèche) waar ze twee tot drie keer per jaar langsgaan om peutertassen uit te delen. Ze richten een Boekstart-hoek in en spreken af dat er telkens ook een kinderbegeleider aanwezig is. Niet alleen kunnen ze ouders op die manier beter informeren, maar ook de kinderbegeleiders krijgen de nodige informatie om op hun beurt zelf met boeken aan de slag te gaan of om ouders die niet aanwezig waren, te informeren. Er worden ook duidelijke afspraken gemaakt met de crèche, waardoor alle betrokkenen weten wat van hen verwacht wordt. Anneke hoopt deze manier van werken uit te breiden naar meer crèches. "Het is tijdsintensief, maar ook een grote meerwaarde. De impact van de Boekstart-boodschap wordt zo zeker groter."
Anneke vindt het belangrijker dat ouders de juiste informatie en de drie boekjes krijgen dan dat ze naar de bibliotheek komen. De gesprekken met de ouders zijn dus cruciaal. ‘Tijdens deze momenten worden alle talen door elkaar gesproken, soms zelfs met gebaren, om de Boekstart-boodschap mee te geven. Op die manier is de band beter en weten we zeker dat de ouders met de boeken naar huis gaan. Uit die persoonlijke gesprekken haal je ook heel veel informatie. Je hoort hun bekommernissen, hun verrassingen en de interactie met ouders is altijd heel leuk. Het is toffer om ouders zo naar de bibliotheek te laten komen dan ze met een bon te moeten lokken.’
‘We hebben het ook niet te veel over lezen en boeken in eerste instantie, maar bouwen dit stap voor stap op. Vaak onderschat je wat ouders wel al doen: het is niet omdat ze niet meteen met boeken werken dat ze geen andere talige activiteiten doen.’ Aan de hand van de gesprekken proberen de bibmedewerkers ouders positief te bevestigen in wat ze wel al doen en dat geeft hen het vertrouwen om ook boeken te introduceren binnen het gezin. ‘Als ze besluiten om dan toch naar de bib te komen, kunnen ze bijvoorbeeld één van onze baby-uurtjes bijwonen. We zorgen dus ook voor een aangepast aanbod.’