Kinderopvang

Werk je als begeleider of coördinator in een kinderdagverblijf of ben je onthaalouder? Hier vind je interessante boekentips, tricks om dagelijks voorleesmomenten in te plannen en inspirerende praktijkvoorbeelden.

Wil je graag de leesomgeving in jouw kinderdagverblijf versterken?
Jouw boekenaanbod voor de allerjongsten uitbreiden?
Meer te weten komen over de voorleesontwikkeling van jonge kinderen en het belang van interactieve voorleesvaardigheden?
Of wil je investeren in een goed contact met een bibliotheek in jouw gemeente? Allemaal mooie ideeën om je eigen praktijk te verrijken, maar hoe begin je daar nu aan? Waar vind je de tijd? Zal het wel effect hebben? …
Ben je bovendien benieuwd naar hoe anderen werken aan een structurele voorleeswerking in hun kinderdagverblijf?
Het antwoord: teken in voor het Boekstart-traject ‘Inspirerende leesomgeving in de kinderopvang’.

PiloottrajectGetuigenissen

In februari 2020 startten Iedereen Leest en VCOK met een piloottraject dat inzette op een kwalitatieve, inspirerende leesomgeving in de kinderopvang en de samenwerking tussen Boekstart-bibliotheken en kinderdagverblijven versterkte.  We vroegen aan enkele bibliotheken en kinderdagverblijven om voor de camera te getuigen over het traject.  Met de getuigenissen en beelden willen we tonen hoe de leesomgeving vorm kreeg in bibliotheken en kinderdagverblijven en vooral hoe baby’s en peuters hier elke dag de vruchten van plukken.

Lees meer over het piloottraject

Wil je je kennis over voorlezen aan baby’s en peuters bijschaven? Zoek je nog inspiratie voor een interessante vorming voor de kinderopvang in jouw gemeente? Dan is de Boekstart-vorming ‘Interactief voorlezen aan baby’s en peuters’ misschien wel wat je zoekt.

Voorlezen is de kiem voor leesplezier bij baby’s en peuters en is de basis voor een leven lang graag en goed lezen. Werken aan vroege geletterdheid begint van bij de geboorte. Naast de ouders, is er dus ook een belangrijke rol weggelegd voor de kinderbegeleiders. Hoe zorg je voor een voorleesvriendelijke omgeving in je kinderopvang?

Voorlezen met een baby of een peuter is meer dan lezen alleen. Verhalen verzinnen, liedjes zingen en versjes vertellen bij de prenten. Ook dat is voorlezen. Ontdek samen met je baby hoeveel plezier je samen aan boeken kan beleven. 

Om begeleiders in de kinderopvang informatie en inspiratie te bieden, werkte Iedereen Leest een handleiding uit rond interactief voorlezen. De handleiding is bedoeld voor leerkrachten en leerlingen van de opleiding Verzorging (5e en 6e jaar) en Kinderzorg (7e jaar).

Boekentips

Tip
Cover van Mijn vingers willen dansen!
Claire Zucchelli-Romer

Met dit boekje stimuleer je heel speels de fijne motoriek van je peuter! Volg de instructies in het boek en laat de vingers van je kindje de lijnen mee volgen. Laat ze dansen op de stipjes en kronkellijnen, van boven naar beneden, van rechts naar links, in het rond, op en neer enzovoort!
Door samen met je kind op schoot te benoemen en te ontdekken, breng je op een ongedwongen manier heel wat woordenschat en motorische beleving bij. Bedenk er zelf nog meer spelletjes bij!

Tip
Cover van Zoek je mee op de boerderij?
Axel Schefffler

Wat gebeurt er allemaal op de boerderij? ’s Ochtends kraait de haan iedereen wakker. In de wei wordt vrolijk gespeeld. Ook op het erf lopen heel wat dieren rond. Wat eten de dieren en waar slapen ze? Op elke bladzijde wordt een ander aspect van het leven op de boerderij in beeld gebracht, met zoekopdrachten: welk dier is aan het drinken? Zie jij de kraai die een wormpje eet? Waar fladdert de blauwe vlinder?