Sociale media worden steeds belangrijker om te communiceren met bibliotheekbezoekers. Wil je jongere mensen bereiken? Dan is dit dé manier. Heel wat ouders van jonge kinderen zitten vaak op Instagram of Facebook. Vergeet die sociale media dus niet wanneer je over Boekstart communiceert. De bibliotheek van Beringen is helemaal overtuigd van het inzetten van sociale media. Anne Vrints verzamelde voor ons enkele sociale mediatips die je kan gebruiken tijdens het communiceren over Boekstart op de sociale mediakanalen van jouw bibliotheek. Geen tijd om het volledige artikel te lezen? Ontdek onze toptips onderaan!
Alle begin is moeilijk. Dat is ook zo bij het uitbouwen van een sociaal medianetwerk voor bibliotheken. Vooraleer je jonge ouders kan informeren over Boekstart en hen aan een boekenpakket kan helpen, moeten ze natuurlijk weten dat die mogelijkheid er is. Maar hoe gebeurt dat het best en efficiëntst? De allereerste stap is ervoor zorgen dat je doelgroep weet heeft van je sociale mediakanalen. Daar zijn verschillende manieren voor. Zo kan je reclame maken door je kanalen zichtbaar te maken in de bibliotheek, bijvoorbeeld aan de hand van stickers met je Facebook- en Instagrampagina’s erop of via een vermelding in de onthaalbrochure…
Naast reclame maken binnen de eigen omgeving is het ook belangrijk om bekendheid te verwerven bij de inwoners die niet (vaak) naar de bibliotheek komen. Om hen te bereiken, zijn er twee manieren. Ten eerste is er de dienst communicatie van je eigen gemeente of stad. Zij bereiken vaak meer en/of andere inwoners dan de bibliotheek. Wanneer Boekstart opgenomen wordt in hun contentplanning en communicatie, wordt de informatie verder verspreid. Ook elkaar taggen in sociale mediaberichten kan helpen. Ten tweede kan je als bibliotheek ook je partners aanspreken die met jonge gezinnen werken, zoals het Huis van het Kind. Ook binnen hun communicatie kan Boekstart een plekje krijgen.
Wordt er al veel gepost op de sociale mediakanalen van de bibliotheek, maar bereik je toch de juiste doelgroep niet? Durf betaald te adverteren. Bij betaalde advertenties is het mogelijk om te beslissen wie het bericht precies te zien krijgt aan de hand van een aantal parameters zoals leeftijd, interesse en locatie. Zelfs een klein bedrag maakt een groot verschil. Kijk zeker eens na of dit interessant is voor jouw bibliotheek.
Wanneer je informatie deelt over Boekstart helpt het ook deze te communiceren via verschillende kanalen in een korte tijdspanne. Op die manier krijgen lezers voldoende prikkels zodat de Boekstart-boodschap volledig doordringt. Zo is het bijvoorbeeld nuttig om naast een artikel in het stedelijk of gemeentelijk infoblad ook een bericht of video te posten op de Instagram- en Facebookpagina van de bibliotheek. Wanneer er een evenement gepland staat, zoals de Boekstart-dag, kan je naast alle andere kanalen ook een Facebookevenement aanmaken. Hier bereik je namelijk meer mensen mee dan alleen de volgers van de bibliotheek. Wordt het evenement georganiseerd door een of meerdere partners? Duid dit zeker aan, zodat de volgers van de partner(s) op hun beurt het evenement ook te zien krijgen.
Heb je de juiste doelgroep bereikt? Dan is het tijd om na te denken over relevante inhoud. Het is handig om hiervoor een contentplan te maken. Dat is een planning waarop alle evenementen en belangrijke data staan, plus de berichten die hiervoor gedeeld kunnen worden op sociale media. Om geen data over het hoofd te zien, is een TopTopical-kalender een handige tool. Dat is een spreadsheet waarin al deze data gebundeld staan. Op die manier kan je gestructureerd, frequent en actueel de Boekstart-boodschap verspreiden onder je volgers. De berichten kunnen dan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de Voorleesweek, de Jeugdboekenmaand, Vlaanderenleestdag… Noem maar op!
Een andere handige tool is de Meta Business Suite. Die geeft de mogelijkheid berichten en verhalen op zowel Instagram als Facebook op voorhand te plannen. Zo vergeet je niet te posten. Alles kan namelijk op hetzelfde moment ingepland worden. Daarnaast is een gedeelde verantwoordelijkheid voor sociale media ook aangewezen. Deze taak delen met (minstens) één andere collega zorgt ervoor dat het allemaal overzichtelijk blijft. Boekstart promoten op sociale media moet namelijk leuk blijven.
Genoeg ideeën in de lade? Dan is het tijd om ze uit te werken en vorm te geven. Het is leuk om, in plaats van stockfoto’s te gebruiken, foto’s en video’s uit je eigen omgeving te posten. Zowel Canva als de Instagram-app zijn goede en makkelijke tools om deze te bewerken. Heb je zelf niet veel tijd om foto’s te maken? Vraag gerust aan bibliotheekbezoekers of zij leuke foto’s en video’s hebben die bibliotheek- en Boekstart-gerelateerd zijn, zoals een filmpje van een baby’s eerste bibbezoek. Deze zogenaamde user-generated content komt spontaan over en zal zorgen voor extra interactie. De desbetreffende bezoeker zal deze content van de bibliotheek dan waarschijnlijk ook op zijn of haar kanalen delen. Zo bereikt de bibliotheek opnieuw meer mensen.
Je kan de user-generated content ook verder uitwerken met een Instagram take-over. Hierbij krijgt een bibliotheekbezoeker, de zogenaamde ambassadeur, toegang tot jouw sociale mediakanalen en worden verhalen gemaakt over een bepaald evenement of zelfs gewoon een bibbezoek … vanuit het standpunt van de bezoeker. Wanneer er een take-over gebeurt, of er wordt via verhalen verslag uitgebracht van een evenement, is het altijd handig deze te verzamelen in een hoogtepunt op Instagram. Zo kunnen volgers hier later opnieuw naar kijken en kan je hier als bibliotheek later naar verwijzen bij een volgende editie.
Interactie van en met je volgers is oh-zo-belangrijk op sociale media, maar hoe krijg je die? Één tip deelden we hierboven al: zet ambassadeurs in. De ambassadeurs delen berichten via de profielen van de bibliotheek en zullen ook vaak respons van de kijkers vragen. Jonge gezinnen vertoeven namelijk vaak in een netwerk van andere jonge gezinnen. Wanneer een moeder bijvoorbeeld een take-over doet tijdens de Boekstart-dag, of tijdens het eerste bibliotheekbezoek van haar kind en dit ook deelt op haar eigen sociale media, komen op die manier andere jonge ouders ook in contact met Boekstart. Ook Facebook-evenementen aanmaken kan helpen. Wanneer iemand ‘aanwezig’ of ‘geïnteresseerd’ aanduidt voor een Facebook-evenement, komt het evenement ook op de tijdlijn van hun vrienden terecht. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer anderen bereikt worden.
Een laatste en efficiënte manier om interactie te genereren is gebruik maken van alle mogelijke functies die (voornamelijk) Instagram te bieden heeft. Het lijkt evident, maar vaak wordt vergeten welke functies er wel niet allemaal bestaan. Zo kan input van volgers gevraagd worden via een vraagsticker of reactiesticker, bij aankondigingen van evenementen kan een aftelklok toegevoegd worden, mensen kunnen getagd worden in foto’s en verhalen…
De juiste doelgroep bereiken, het goede tempo van posten ontdekken en voldoende respons genereren is vooral een proces van trial and error. Probeer vooral veel dingen uit en kijk wat werkt voor jouw doelpubliek, en wat niet. De tips hierboven zijn een handvat voor het navigeren binnen de sociale media, maar je leert nog het meest uit eigen ervaringen. Heb jij nog tips en tricks die we hier niet vermeld hebben? Laat het ons zeker weten!
Wil je veel mensen bereiken, dan deel je best je boodschap op verschillende platformen binnen een korte tijdspanne. Zowel een bericht in het infoblad als een video op Instagram bereiken samen bijna dubbel zoveel mensen.
Het algoritme van Facebook en Instagram houdt van interactie: hoe meer interactie, hoe meer je bericht geboost wordt. Interactie kan je op verschillende manieren krijgen: via likes, opmerkingen, vraagstickers in verhalen, aftelklokken.
Zelf de Boekstart-boodschap verspreiden is super, maar je partners kunnen hierbij helpen. Bespreek met het communicatieteam van je gemeente of stad hoe zij Boekstart kunnen promoten, of pols eens bij lokale initiatieven zoals bij het Huis van het Kind.
Heb je weinig tijd of vergeet je berichten te delen op je sociale media? Geen nood! Er bestaan verschillende tools die het posten op sociale media vergemakkelijken. Zo kan je met Meta Business Planner berichten en verhalen plannen voor zowel Facebook als Instagram. Een TopTopical-kalender is dan weer handig om actuele berichten te bedenken.