Starten met Boekstart in coronatijden; het is misschien niet zo aanlokkelijk. De bibliotheken van Aarschot en Ranst besloten het toch te doen. Een startschot met grote toeters en bellen werd het niet, maar wel een met veel (veilige) gezelligheid, enthousiasme én motivatie!
“Eigenlijk wilden we al met de Boekstart-dag in mei starten, maar dat leek ons geen goed idee toen”, vertelt Joris van Leuven van de bibliotheek van Ranst. “We zouden wachten tot na corona. Nu hebben we toch beslist om ervoor te gaan. Omdat we er veel zin in hebben en omdat we toch een manier vonden om Boekstart op een fijne manier op te starten.”
Ook in Aarschot wilden ze niet weten van bij de pakken neerzitten. Het feestelijke startschot van Boekstart op 3 oktober werd volgens de regels van de coronakunst voorbereid. “Het vergde heel wat organisatie en administratie om onze Boekstart-startdag te laten doorgaan.” vertelt Rebecca. “Of dat allemaal de moeite loonde? En of!”
Om een evenement goed te keuren, werd er in Aarschot op de eerste plaats een gedetailleerd draaiboek verwacht met alle nodige coronamaatregelen in verwerkt. Daarnaast hoorde Rebecca ook een risico-analyse te maken van de activiteit via een online tool van de overheid. “We moesten de doelgroep goed omschrijven, aangeven of het gebeuren binnen of buiten zou doorgaan en de regels qua catering streng respecteren. Zo serveerden we zelf geen eten of drinken, maar stond er buiten een wafelkraam van een zelfstandige uitbater.” Het advies van de noodplanningscoördinator werd ingewonnen en nadien werden zowel het draaiboek als de risico-analyse voorgelegd aan het gemeentebestuur, de arbeidsgeneesheer én de preventie-adviseur.
Een hele adminstratieve molen! De goedkeuring liet dan ook even op zich wachten, waardoor het bib-team minder promotie kon maken dan voorzien.
“We hebben onze Boekstart-startdag maar drie weken op voorhand kunnen aankondigen, maar alle beschikbare plaatsen waren toch volzet!”, vertelt Rebecca enthousiast.
Op zich heeft Boekstart geen al te grote toeters en bellen nodig. Dat merkten ook Saskia en Joris van de bibliotheek van Ranst. Ook hun Boekstart-startdag zag er een pak eenvoudiger uit dan voorzien. “We hebben wat reclame gemaakt via het gemeenteblad en onze facebookpagina, maar ook via affiches in de bibliotheek en in het consultatiebureau.
Ons Boekstart-moment was in de eerste plaats een eenvoudige ‘inloop’ voor jonge ouders, waarbij er ruimte was om uitleg te geven. Inge Umans was er ook en gaf een sessie ‘Voorlezen aan baby’s en peuters’ waarvoor ouders op voorhand konden inschrijven.” Ook hier liep alles volgens de juiste hygiëneregels. “Wanneer Inge voorlas aan de kinderen zat ze op haar vertelmat en zette ze wel haar masker af, omdat mimiek zo belangrijk is. Inge gaf eerst wat uitleg aan de ouders en las daarna voor aan de kinderen. Ze zat wel op afstand. Het was fantastisch om te zien hoe die kinderen eerst wat zaten te brabbelen, maar van zodra Inge begon te vertellen was iedereen op twee seconden stil en met grote ogen aan het luisteren.” En net dat is Boekstart. Samen gezellig vertellen en boekjes ontdekken. Met grote ogen.
“Bezoekers waren erg enthousiast en ze hebben zich bijna allemaal direct lid gemaakt van de bib. Velen wisten helemaal niet dat dat gratis was voor kinderen!”
“De stoffen boekjes worden goed gewassen en blijven ook nu in de uitleen. We hebben ook onze leesput aan de ingang van de bib heringericht en de boekjes voor de allerjongsten er duidelijk zichtbaar uitgestald. Wat een verschil! Mensen vinden nu veel beter hun weg naar dat aanbod en nemen ook de tijd om rustig wat te lezen”, vertelt Saskia.
In Aarschot werden activiteiten in twee tijdsblokken ingedeeld, met steeds twintig plaatsen beschikbaar. Mensen hielden zich goed aan de mondmaskerplicht en afstandsregels. Rebecca was zelf ‘coronaverantwoordelijke’ en keek er op toe dat alles verliep zoals het hoort dezer dagen.
Er werd voorgelezen (met face shield en op afstand) met handpoppen van Babalineke. Daarnaast was ook de Gezinsbond van de partij met hun gekende workshop ‘Baby’s en boekjes’. Gil Géron van Narrata kwam enkele dagen later nog een avondlezing geven voor ouders over hoe ze kunnen voorlezen voor baby’s en peuters.
“Iedereen hoorde zich op voorhand in te schrijven. Het was een gezellige maar veilige feestelijkheid. Hier en daar zijn er ouders niet komen opdagen, maar dat is nu eenmaal onvermijdelijk met kleine kinderen”, voegt Rebecca nog toe. “Heel wat mensen hebben zich bovendien direct lid gemaakt van de bibliotheek! We deelden ook de hele dag goodiebags uit. Deze Boekstart-dag viel bovendien samen met de hoogdag van de bibliotheek waarop ook ouders gratis lid konden worden. Een succesformule!”
Tijdens een Boekstart-infosessie leerden de bib-medewerkers van Ranst de mensen van het consultatiebureau beter kennen. Het consultatiebureau ligt bovendien om de hoek en heeft dezelfde openingsuren als de bibliotheek. Een groot voordeel voor de Boekstart-werking! “De mensen van het consultatiebureau zijn ook erg gemotiveerd om mee hun schouders onder Boekstart te zetten. We lopen nu veel makkelijker bij mekaar binnen. Daarnaast hebben we ook al een mail gestuurd naar alle onthaalouders. We zouden ook graag beter samenwerken met hen en Boekstart ook daar meer zichtbaarheid geven. Deze Boekstart-startdag is echt nog maar het begin. We hopen dat we maandelijks toch iets kunnen doen rond voorlezen voor de allerjongsten”, vertelt Joris gemotiveerd.
Ook in Aarschot zagen ze samenwerkingen als een meerwaarde. Als kers op de taart werd er op dezelfde dag immers ook de Babytheek geopend in het bibliotheekgebouw.
De Babytheek is een organisatie gedragen door vrijwilligers en wil kleine kinderen uit de gemeente een duurzame start geven. Het is een handig uitleensysteem voor babyspullen die je slechts kort nodig hebt. Een gedroomde match met Boekstart!
“Ik raad mensen aan niet te twijfelen, maar er gewoon voor te gaan! Het werk loont de moeite, en bovendien kan je een draaiboek of risico-analyse vaak voor een stuk hergebruiken voor een volgend evenement. Of je voegt lijsten toe met verschillende evenementen die volgens hetzelfde draaiboek werken. We hebben kort na onze Boekstart-dag al iemand aan de balie gehad die zo enthousiast was dat ze meteen een mail heeft gestuurd naar het gemeentebestuur met haar complimenten voor het project. Een erg mooie start voor ons!”, sluit Rebecca van de bib van Aarschot enthousiast af.
We hebben kort na onze Boekstart-dag al iemand aan de balie gehad die zo enthousiast was dat ze meteen een mail heeft gestuurd naar het gemeentebestuur met haar complimenten voor het project. Een erg mooie start voor ons!